top of page

Kansainvälistymisen suunnittelu - Miten laajentaa liiketoimintaa tuotelähtöisesti maailmalle?

  • 11.5.
  • 3 min käytetty lukemiseen

Päivitetty: 26.5.


Henkilö lattialla käyttää kannettavaa tietokonetta, ympärillä pahvilaatikoita. Kamera, muistikirja, kynä ja älypuhelin ovat vieressä.


Yrityksen kansainvälistyminen on strateginen prosessi, jossa liiketoimintaa laajennetaan ulkomaisille markkinoille. Se voi tarkoittaa tuotteiden tai palveluiden viemistä ulkomaille, uusien toimipisteiden perustamista tai yritysostoja kansainvälisesti. Kansainvälistyminen ei ole enää vain suuryritysten pelikenttä – se on yhä useamman kuluttajabrändin keskeinen kasvustrategia.


Laajentuminen ulkomaille voi avata yritykselle uusia markkinoita, vauhdittaa liikevaihdon kasvua, lisätä kilpailukykyä sekä hajauttaa toiminnan riskejä. Onnistunut kansainvälistyminen alkaa syvällisestä markkinaymmärryksestä, vahvoista verkostoista ja huolellisesti rakennetusta suunnitelmasta.




  1. Tuotelähtöinen kansainvälistyminen


Tuotelähtöinen kansainvälistyminen rakentuu tuotteen vahvuuksien ja markkinatarpeiden ympärille. Sen sijaan, että kasvu nojaa ensin jakeluun tai markkina-asemaan, tuotelähtöisessä mallissa kansainvälistyminen perustuu tuotteen erottuvuuteen, skaalautuvuuteen ja kykyyn ratkaista asiakastarpeita kohdemarkkinoilla. Tämä malli on erityisen tehokas kuluttajabrändeille, joilla on selkeä arvolupaus ja kilpailuetu, joka kestää kulttuuri- ja markkinarajat.


Käsi nostaa valkoisen laatikon, jossa hopeinen pallo alla. Laatikko täynnä kirjain "U". Tausta musta, laatikot rivissä.

  1. Suunnitelmallisuus on kansainvälistymisen perusta


Kansainvälistyminen ei tapahdu sattumalta. Se vaatii strategista ajattelua, valmistelua ja oikeat kumppanit. Ensimmäinen askel on selkeä kansainvälistymissuunnitelma: mitä ongelmaa tuotteesi ratkaisee, missä maissa sille on kysyntää, ja miten erottaudut kilpailijoista. On tärkeää myös huomioida kohdemarkkinoiden kulttuuriset, lainsäädännölliset ja tekniset erityispiirteet.


Amazon Strategy Labissa rakennamme asiakasyrityksille suunnitelman, jossa Amazon toimii yhtenä kansainvälistymisen keskeisenä väylänä. Hyvin toteutettu Amazon-strategia voi toimia tehokkaana ponnahduslautana markkinoille pääsyssä ja brändin näkyvyyden rakentamisessa.


Kansainvälinen kasvu vaatii osaamista ja systemaattisuutta. Tehokas markkinatutkimus, selkeä liiketoimintamalli ja skaalautuva ratkaisu ovat kansainvälistymisen kulmakiviä. Myös oikea tiimi on kriittinen tekijä – kansainvälinen kasvu edellyttää kieli- ja kulttuurituntemusta, kaupallista osaamista ja kykyä mukautua nopeasti muuttuviin olosuhteisiin.




  1. Kansainvälistymisen askeleet:


3.1 Tutkimus ja suunnittelu - Kansainvälistymissuunnitelma

Kansainvälistymisprosessin alkuvaiheessa on tärkeää tehdä perusteellinen markkinatutkimus ja analysoida kilpailijoiden toimintaa.

Kansainvälistymissuunnitelmassa:

-Kohdemarkkinan markkina-analyysi ja liiketoimintakulttuuri

-Kilpailykyky alueella

-Jakelukanavat

-Kohdemarkkinoiden kulttuuri

-Suomen ja kohdemaan lainsäädäntö, tullisäädökset ja verokäytännöt

-Tarvittava rahoitus



3.2 Valmistautuminen

  • Yrityksen liiketoimintamallin muokkaus

  • Avun ja verkostojen hankkiminen Suomessa esim. suurlähetystöistä, Wren Ventures Johtajaryhmä, Business Finlandilta ja Tullin ulkomaankauppatilastoista,

  • Etsi kohdemarkkinoilta tarvittavat kumppanit ja verkostot



3.3 Rahoitus

Kansainvälistyminen edellyttää merkittäviä investointeja, joten rahoituksen hankkiminen on kriittistä. Yritys voi käyttää kansainvälistymisen rahoittamiseen pankkilainoja, yrityslainoja tai hyödyntää julkisia ja yksityisiä rahoituslähteitä.


3.4 Toteutus ja toiminta

Kun kansainvälistymissuunnitelma on valmis, yritys voi astua uusille markkinoille. On olennaista varmistaa, että kaikki etenee suunnitelmien mukaisesti ja että tarjottavat tuotteet tai palvelut täyttävät kohdeasiakkaiden tarpeet ja odotukset.



3.5 Seuranta ja arviointi

Kansainvälistyminen on jatkuva prosessi, joka vaatii säännöllistä seurantaa ja arviointia. Yrityksen on tarkkailtava toimintaansa ja tarvittaessa muokattava strategiaansa tulosten perusteella.



Mies paketoi laatikoita ja käyttää kannettavaa tietokonetta varastossa. Hymyilee, ympärillä vaatteita rekeillä ja pahvilaatikoita.


  1. Mitä yrityksen on huomioitava kansainvälistymisessä?


  • Kulttuurierot: Yrityksen on perehdyttävä kohdemarkkinan kulttuurisiin erityispiirteisiin ja mukautettava toimintansa niiden mukaiseksi, jotta vuorovaikutus asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa olisi sujuvaa ja luontevaa.


  • Lainsäädäntö ja vastuullisuus: Yrityksen on noudatettava kohdemaan lakeja ja sääntelyä. Samalla vastuullinen liiketoiminta vahvistaa brändin mainetta, vähentää riskejä, lisää asiakkaiden ja sijoittajien luottamusta sekä edistää kestävää kasvua kansainvälisillä markkinoilla.


  • Logistiikka ja toimitusketju: Toimivan logistiikan ja tehokkaan toimitusketjun varmistaminen on oleellista, jotta tuotteet ja palvelut tavoittavat asiakkaat luotettavasti ja ajallaan.


  • Valuuttakurssit ja markkinariskit: Kansainvälisillä markkinoilla toimiminen altistaa yrityksen valuuttakurssien vaihtelulle ja muille taloudellisille riskeille. Näiden hallinta on tärkeää taloudellisen vakauden säilyttämiseksi.




  1. Haasteet ja mahdollisuudet kulkevat käsi kädessä


Kansainvälisillä markkinoilla yrityksesi kohtaa kilpailua niin paikallisilta kuin globaaleiltakin toimijoilta. Valuuttakurssit, paikalliset säädökset ja kulttuurierot voivat aiheuttaa yllätyksiä. Toisaalta kansainvälinen laajentuminen parantaa yrityksesi sopeutumiskykyä ja tekee liiketoiminnasta pitkäjänteisesti kestävämpää.


Onnistunut kansainvälistyminen voi moninkertaistaa liikevaihtosi ja tehdä brändistäsi tunnetun myös Suomen rajojen ulkopuolella. Laadukas suomalainen osaaminen, luotettavuus ja innovatiivisuus ovat maailmalla arvostettuja valtteja.




  1. Tuki ja kumppanit apunasi


Et ole yksin matkalla maailmalle vaan kansainvälistymisen verkostoja kannattaa hyödyntää. Wren Venturesilla on sparrausryhmä kuluttajabrändien perustajille, josta saat tukea muilta samassa tilanteessa ja sen jo läpikäyneiltä yrittäjiltä.


Myös kauppakamarit, Business Finland, ja ELY-keskukset tarjoavat tukea ja neuvontaa. Olitpa vasta alkuvaiheessa tai jo laajentamassa tytäryhtiötä ulkomaille, asiantuntija-apu nopeuttaa matkaasi ja auttaa välttämään sudenkuoppia.




Yhteenvetona:

Kansainvälistyminen ei ole harvojen etuoikeus – se on mahdollisuus, joka on yhä useamman suomalaisyrityksen ulottuvilla. Oikealla asenteella, suunnitelmallisuudella ja osaavalla tiimillä voit ottaa seuraavan askeleen kohti globaalia kasvua. Laadi suunnitelma, kartoita markkinat ja rahoitus, ja uskalla mennä maailmalle – suomalaiselle osaamiselle riittää kysyntää!





Nainen oranssissa liivissä skannaa paketin varastossa.



 
 
bottom of page